Olemme ryhmä ammattikorkeakoululaisia, jotka ovat ottaneet ”Yrittäjyys ja e-business” -kurssin tavoitteekseen tuoda näkyvyyttä omalle itselleen ja toiminnalleen netissä. Ryhmämme jäsenet hakevat esimerkiksi näkyvyyttä omalle youtube-kanavalleen, verkkosarjakuvalleen ja verkkoansioluettelolleen.

Tähän blogiin olemme keränneet monia erilaisia ajatuksia ja ohjeita eri alaotsikoilla oman verkkonäkyvyyden kasvattamiseen.

Ensimmäisen viikon toimet

Tänä ensimmäisenä viikkona ryhmä aloitti miettimällä tavoitteitaan jotka tulisi kurssin aikana suorittaa. Yhtenäisiä tavoitteita ryhmälle ei voi muodostaa sillä kaikilla on omat tarpeensa ja näkemyksensä mitä vaatimuksia omalle CV/Portfolio/Youtube-kanava/Sarjakuvalle. Lopulliset vaatimukset ja toimintasuunnitelmat ovat vielä varmasti kaikilla vasta muotoutumassa, mutta alkuvaiheen kehitys on ollut nopeaa.

Ensimmäinen tehtävä ryhmälle oli pohtia empatiakarttoja. Ryhmän moninaisista päämääristä johtuen sillä ei voi olla yhtenäistä empatiakarttaa vaan jokainen mietti asiaa omalta kannalta ja muodosti muutaman enemmän omakohtaisen empatiakartan.

Seuraavaksi ryhmän tuli miettiä tämän blogin jota luet toteutusta, se oli todella vaikeaa näin alkuvaiheessa sillä ryhmällä ei ole ollut vielä aikaa kohdata ja käydä läpi jo tehtyjä asioita. Tulevaisuuden näkymät ovat tiimin kesken kuitenkin positiiviset.

Kanavasta osa portfoliota

Oma päämääränäni olisi kurssin aikana muuttaa Youtube-kanavani soveltumaan sekä viihdekäyttöön että osana portfoliota työnhaussa. Aloitin työstämisen tätä päämäärää kohti tutkimalla kanavan statistiikkaa ja hallinnoimalla vanhoja videoita (ensimmäinen on aina elävä ja täten loppumaton työ ja jälkimmäinen valtavasta valikoimasta johtuen pitkällinen prosessi). Lisäksi tutkin muutamia näkyvyyteen ja brändäykseen auttavista asioita, mutta niistä lisää myöhempänä ajankohtana.

Ihmiskoe

Yksi helpoimmista tavoista luoda itselleen nimeä verkossa, on erilaiset yhteisöverkostot ja sosiaalisen median kanavat. Työn kannalta yksi mielenkiintoisimmista kanavista on LinkedIn. Vaikka se ei suoranaisesti olekaan työnhakusivusto, on sen avulla helppo ylläpitää ja laajentaa omia sosiaalisia verkostojaan nimenomaan työn näkökulmasta. Palveluun voi mm. ladata oman ansioluettelonsa ja saada suositteluja esimerkiksi entisiltä työnantajilta ja työkavereilta. Toimimalla palvelussa oikein, voi käyttäjä laajentaa verkostojaan ja sitä kautta saada näkyvyyttä itselleen ja osaamiselleen. Näiden verkostojen kautta on mahdollista löytää jopa unelmiensa työpaikka!

Tässä blogissa pureudumme LinkedIniin konkreettisin keinoin. Kokeilun ja tutkimisen kautta pyrimme löytämään parhaat keinot oman verkoston laajentamiseen ja profiilin näkyvyyden kasvattamiseen. Joka viikko etsimme ja toteutamme uusia keinoja päämäärän saavuttamiseksi. Saadut tulokset analysoidaan ja tulosten kautta pohditaan, olivatko käytetyt keinot toimivia.

Jotta tämä onnistuisi, tulee toki olla LinkedIn profiili. Tieteen nimissä lahjoitan oman, lähes kuolleen LinkedIn profiilini koekaniiniksi. Profiilin henkilö (eli minä) on kaupan alan rautainen ammattilainen ja nykyinen alanvaihtaja, joka opiskelee tietojenkäsittelyä ammattikorkeakoulussa päätoimisesti. Profiili on puolen tunnin kyhäelmä ja iältään noin vuoden vanha. Vastoin normaalia, ei tämä 1-vuotias ole juurikaan oppinut, sillä se ei ole saanut käytännössä lainkaan huomiota omistajaltaan. Tästä huolimatta, on sillä 25 kaveria (eli yhteyttä), ja sitä on 1 henkilö käynyt tutkailemassa viimeisen 90 päivän aikana.

Testi kestää 4 viikkoa. Testin tavoite on pyrkiä kasvattamaan profiilin yhteyksien määrää 50%. Näin ollen yhteydet kasvaisivat 50 henkilöön. Pyrimme myös kasvattamaan katseluita 10 000% (HUHHUH!!!), jolloin katseluita olisi seuraavan 4 viikon aikana huimat 32 kpl.

Ensimmäisen viikon keinot:

  • Päivitä profiili. Lisää taitoja ja harrastuksia, päivitä työkokemus ja kuva.
  • Aktivoidu. Vietä joka viikko ainakin 2 tuntia LinkedInissä. Ala seuraamaan yrityksiä ja henkilöitä, jotka tuntuvat kiinnostavilta. Lue seuraamiesi kontaktien, yritysten ja henkilöiden postauksia, kirjoita postauksia, tykkää ja kommentoi. ÄLÄ OLE SEINÄRUUSU!
  • Muokkaa profiilin otsikko sellaiseksi, että se antaa heti kuvan siitä, kuka olet.

Kirjoita: <MIKÄ olet> <KETÄ autat><MITEN autat><TODISTA>

  • “Henkilökohtainen valmentaja, joka auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi nopeasti. Asiakkaina esim. Bull Mentula ja Matti Nykänen.”
  • “Koomikko, joka saa ihmiset nauramaan niin että tyrät rytkyy. Osallistunut mm. Putous-tv sarjaan.”

Näillä keinoilla lähdemme viikkoon 1. Viikon päästä selviää, onko 2 LinkedIn-tuntia käytetty kannattavasti.

Sarjakuvan näkyvyyden lisääminen

Tavoitteeksi asetin itselleni oman sarjakuvan laittaminen nettiin ja sille lukijoiden saaminen. Tämän tavoitteen saamiseksi on tärkeä muistaa muutama asia. Sosiaalinen media on tärkeässä roolissa näkyvyyden saamiseksi. Olisi hyvä olla sarjakuvaa varten oma käyttäjä, jossain sosiaalisen media sivustolla (esimerkiksi Facebook,Twitter,Blogspot), johon päivitetään sarjakuvaa ja siihen liittyviä asioita tasaisin ajoin. Sivustolla on myös hyvä olla jonkinlaiset yhteystiedot, esimerkiksi sähköposti, mitä kautta ihmiset voivat olla yhteydessä tekijään.

  Näkyvyyteen vaikuttaa myös sarjakuvan nimi. Nimen olisi hyvä olla sellainen, että se helppo muistaa. Hyviä ehdotuksia ovat esimerkiksi päähenkilön nimi tai sarjakuvan teema.

 Näillä keinoilla pääsee näkyvyyden saamiseksi ainakin hyvin alkuun.

Itsensä myymisen taito

Itsensä myyminen on taito jota vain harvat hallitsevat, vaikka  se on taito jota ilman ei nykypäivän työelämässä selviä. Jos ei omaa osaamistaan tai omia ideoitaan saa myytyä muille niin voi olla, että jää työpaikka, asiakas tai paikka projektissa saamatta. Itsensä myyminen voi tuntua vastenmieliseltä, sillä kaikille ei sovi itsensä liiallinen tai jopa tarpeeton kehuminen. Myymisessä täytyy laittaa oma persoona peliin, eikä pelkän ammattitaidon taakse voi piiloutua.

Itsensä myymisessä tarvitaan hyviä ihmissuhdetaitoja, mutta puhelias tai yltiösosiaalinen ei silti tarvitse olla. Tilannetaju ja toisten ihmisten kuunteleminen ovat tärkeimpiä asioita. On myös ymmärrettävä mikä hyöty omasta työpanoksesta on yritykselle. Jos et itse osaa kertoa osaamisestasi tai taidoistasi, ei sitä osaa kertoa kukaan muukaan, joten mieti etukäteen, mitä osaat ja kuinka sen kerrot. Mieti myös yrityksen näkökulmasta miksi osaamisesi olisi heille tärkeää.

Haastatteluun mennessäsi etukäteen valmistautuminen on tärkeää. Ota selvää yrityksestä ja työnantajasta. Käy läpi mihin työtehtävään haastattelu liittyy ja palauta mieleesi ko työpaikkailmoituksessa olleet asiat. Kertaa osaamisesi ja tarkista ansioluettelosi viimeisen kerran. Voit myös valmistautua kertomalla itsellesi vaikeista asioista työelämässä ja asioista joissa saatat tarvita apua. Kertaa motiivit ja syyt mahdollisiin työpaikkojen vaihdoksiin, aukkoihin CV:ssä sekä muihinkin elämänvalintoihisi, sillä nämä saattavat nousta esiin työpaikkahaastattelussa. Lopuksi voit miettiä muutaman kysymyksen joita haluat kysyä haastattelijalta yrityksestä tai työnantajasta, sillä se tuo sinusta kiinnostuneen kuvan.

Positiivinen ensivaikutelma on tärkeä, muista siis pukeutua siisteihin vaatteisiin, mutta älä kuitenkaa ylipukeudu. Muista olla ajoissa paikalla, sillä kukaan ei pidä myöhästelijöistä. Haastattelussa haastattelija arvoi, oletko kiinnostunut tehtävästä, osaatko tarvittavat asiat sekä millaiset ovat vuorovaikutustaitosi ja asenteesi. Eleet ja ilmeet sekä vastaustyylisi kertovat sinusta paljon. Mieti vastauksesi rauhassa ja ole rehellinen. Mieti kuitenkin ennen vastaamista, kannattaako kaikkea kertoa.

Haastattelun jälkeen voit miettiä mikä meni mielestäsi hyvin ja mikä huonosti. Kuinka voisit kehittyä? Jos et tullut valituksi, niin selvitä työnantajalta tai haastattelijalta, mitä asioita painotettiin ja mitkä seikat vaikuttivat siihen, ettet tullut valituksi.  

Verkkoansioluettelo

Oman ansioluettelon laittaminen nettiin? Helppoa ja hienoa!

Jos verkkosivujen suunnittelu ja toteutus on edes hieman tuttua, voi tällöin tehdä itselleen cv:n nettiin, mutta miksi edes tehdä ansioluettelo sellainen? Verkkoansioluettelon hyötyjä ovat ainakin ne, että se on helposti linkattavissa työnantajille ja se löytyy googlesta! ...jos löytyy. Hakukoneoptimointi kannattaa terminä tuntea ja hallita omaa verkkoansioluetteloa tehdessä. Tärkeää on myös, että verkkosivun osoite on järkevä. Esimerkiksi etunimisukunimi.fi tai etunimi.sukunimi.fi. Todella tärkeää on verkkoon tietojaan laittaessa miettiä, että mitä tietoja haluat kaikkien sivulla kävijöiden sinusta näkevän. Yksi asia on tärkeää muistaa: Älä laita sähköpostiosoitettasi kokonaisena sivulle. Jos sähköpostiosoitteesi on yhtenä pätkänä sivulla, on se avoin roskapostibottien viljeltäväksi ympäri nettiä. Eli sähköpostisi voi täyttyä roskapostista jatkuvasti. Yksi helpoimmista ratkaisusta tämän estämiseen on korvata sivulla näkyvän sähköpostin @-merkki yhdistelmällä “(at)”.

Yksi parhaimmista puolista verkkoansioluettelossa on se, että siitä voi tehdä aidosti itsensä näköisen. Huomioitavia asioita tätä tehdessä ovat ne, että joukosta erottuminen voi olla aidosti eduksi työnhaussa, mutta liiallinen teknisyys tai epäselkeys verkkosivulla voi silti haitata rekrytoijan mielenkiintoa ansioluetteloa kohtaan. Tärkeimpänä ansioluettelossa kannattaa olla selkeästi esillä yhteystiedot, työkokemus ja osaaminen. Näiden jälkeen teknistä osaamista ja suunnitteluratkaisuja voi hyödyntää muuhun verkkoansioluettelon sisältöön. Esimerkiksi portfolion voi helposti yhdistää ansioluetteloon ja tehdä siitä edustavan näköisen.

Verkkoansioluettelon jälkeen omaa “paperi”-cv:tä ei silti kannata unohtaa. Monet työnhaut hyväksyvät vain lomakehakemukset, joissa cv palautetaan tiedostona, joten näissä tapauksissa omaa verkkoansioluetteloa ei voi linkata.

Tavoitteenani on verkkoansioluetteloni avulla erottua muista hakijoista ja saada työpaikka.

About.me

About.me on sivusto missä voit luoda verkkosivun joka kertoo sinusta itsestäsi tai vaikkapa CVsi. Vuosimaksu on 79€, joka ehkä vähän suolainen opiskelijalle, varsinkin kun suurin osa ryhmästämme on web-suuntautumisessa.

Entisen työpaikan yhdellä pomoista on käytössä about.me sivu about.me/RiikkaVahtervuo. Itsensämyymissivusto nimellä voisi tuota kuvailla, ei niinkän CV. Kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto varmasti CV:n rinnalle tai sijaan. En ole kyseiselle henkilölle puhunut hetkeen, mutta ilmeisesti hän sai sivun avulla uusia töitä, kun vanhassa firmassa alkoi YT:t.

Webansioluettelo

Tavoitteenani olisi rakentaa mahdollisimman myyvä cv / ansioluettelo / portfolio nettiin. Sääli etten ole koskaan ollut töissä, voi olla haasteellista saada kiinnostavaa sisältöä raavittua kasaan. Terveisin Petteri, 22 vuotta.

Ensimmäinen viikko on kulunut valitettavasti vailla konkreettisia tuloksia, tasapainoisesti muiden kiireiden ja oman aikaansaamattomuuteni johdosta. Koska en ole tällaista projektia aikaisemmin miettinyt eli en tarkalleen tiedä mitä olen edes tekemässä, voisin lähtökohtana koittaa löytää muiden ihmisten vastaavia sivuja malliksi ja miettiä, mitä tietoja haluaisin omalle sivulleni näkyviin, minkälaisen ilmeen sivulleni haluaisin ja niin edelleen. Aloin viikolla selailemaan muuan AngularJS - kirjaa, ehkä siitä löytyviä temppuja voisi hyödyntää myös tähän, olettaen että onnistun niitä sisäistämään.